top of page

Lad nysgerrigheden komme dig til gode, når der skal udvikles nye procedurer i HR-afdelingen.

Måske du kender det? - Der er deadlines, der skal mødes og det er ikke altid, at et grundigt researcharbejde og evaluering kan prioriteres. Derfor er fremgangsmåder velfungerende i en afdeling, men ikke nødvendigvis i en anden.


Klart nok, findes der ikke en ‘one size fits all’, hvor alle virksomheder kan tage udgangspunkt i den samme on-boardingplan, branding strategi eller format på en medarbejderudviklingssamtale. Skal der udvikles nyt i en HR-afdeling, ligger svaret derfor ofte i et solidt udført forarbejde, så løsningerne giver mening for medarbejderne på tværs af de forskellige afdelinger.


På COLO HR-konsulentuddannelsen bruger HR-konsulenterne fire intensive uger på skolebænken, hvorefter de skal ud i forskellige virksomheder og lave et seks ugers HR-projekt. HR-projekterne er mangeartede, men fælles for dem er, at empiriindsamling og analyse heraf, gør det muligt for HR-konsulenterne at skræddersy projekterne til virksomhedernes behov, kultur og arbejdsmåder.


Nogle af dem, der har øje for et grundigt researcharbejde, er antropologerne. Antropologen er kendt for sin undersøgende tilgang og evne til at stille sig nysgerrig overfor omgivelserne. Vi har talt med HR-konsulent Josephine Honoré, der har en baggrund som antropolog, og spurgt ind til hendes erfaringer, som HR-konsulent ved SPORT 24.


Privat billede, HR-konsulent Josephine Honoré


Josephines opgave, ved SPORT 24, var at udvikle på deres onboarding-programmer. Hun påbegyndte sit HR-projekt med et åbent sind og startede sin research-fase i det overordnede perspektiv - ved at klargøre virksomhedskulturen og den eksisterende praksis for onboarding:


“I de første par uger interviewede jeg afdelingsledere og teamledere på hovedkontor og logistikcenter samt nyansatte butikschefer og butiksmedarbejdere. Derudover havde jeg en hel del afklarende spørgsmål til HR-afdelingen i SPORT 24” fortæller Josephine.


Baseret på arbejdet med den indsamlede data, blev det tydeligt for Josephine, at hun stod med flere uafklarede spørgsmål. I stedet for at følge sin oprindelige plan og gå til løsningsdelen, valgte hun, i overensstemmelse med HR-afdelingen, at åbne yderligere op for researchfasen. Josephine opdagede, at ikke alle har de samme ønsker til onboarding og oplæring, og at der er stor diversitet mellem hovedkontor, logistikcentre og butikker. Hun tog sine nye erfaringer i mente i sit videre arbejde, hvor hun de efterfølgende uger havde mange afklarende samtaler med forskellige medarbejdere på tværs af næsten alle afdelinger:


"Mit hovedfokus blev at opklare, hvilke afdelinger og medarbejdere der har ansvaret for opgaver i forbindelse med onboarding af nye medarbejdere. Nogle opgaver og processer blev lavet til tjeklister, mens andre blev en del af den nye automatisering i medarbejder-appen. Nyudvikling blev det også til; i de fleste tilfælde med udgangspunkt i eksisterende praksis i enkelte afdelinger. Nogle afdelinger havde gode processer for opfølgning med medarbejder, mens andre havde godt styr på velkomstgave eller introduktion til virksomheden. Alt det gode som afdelingslederne allerede gjorde fik jeg samlet i et fælles onboarding-program, hvorefter jeg faciliterede en feedback og dialog afdelingslederne imellem. Formålet med god onboarding er selvfølgelig at skabe tilknytning og trivsel for den nye medarbejder, men det blev også tydeligt, hvordan gode onboardingprocedurer skaber overblik og letter arbejdsopgaver for afdelingsledere og teamledere og letter samarbejde og forståelse på tværs af afdelinger." Fortæller Josephine.


Udvidelsen af researchfasen gav Josephine de fyldestgørende resultater, der gjorde hun kunne skræddersy løsninger til de forskellige afdelinger. Derfor indgik hun et samarbejde med SPORT 24 efter endt HR-projekt, så hun kunne nå i mål og få overleveret det færdige produkt:


“De seks uger fløj af sted, og jeg er glad for, at SPORT 24 var interesseret i at fortsætte HR-projektet yderligere 4 uger, så vi kunne nå i mål med de sidste dele af processen.” Fortæller Josephine.


Josephine leder nu efter nye HR-eventyr, hvor hun kan bidrage til udviklingen i en HR-afdeling: “Jeg drømmer om at finde en virksomhed med fokus på udvikling, hvor jeg kan blive del af HR-afdelingen. En virksomhed, hvor jeg kan bidrage med alle mine kompetencer og samtidig lære af de erfarne konsulenter i afdelingen.” Fortæller Josephine afslutningsvis. Artikel af: Kristine Sundwall

126 views0 comments
bottom of page